petek, 2. avgust 2019

Samothraki, divja lepota v Egejskem morju (2019)

O nenavadni ekipi nenavadne odprave na nenavadni cilj. Kako smo soteskali po grškem otoku, kako sva naredila najvišji letošnji vzpon na tisočšeststotaka in kako smo se urili v vožnji po strmih in ozkih ulicah mediteranskega mesteca, grajenega za promet z osli, ne z avtom.

Do lani, tj. do leta 2018, nisem imel pojma, da ta grški otok sploh obstaja. Z Uršo se še nisva kaj dosti potepala po grškem otočju, tako da se nikoli nisem niti trudil razumeti kje so posamezni otoki in kakšni so. Najin sin Rok pa je z družino prejšnje leto dopustoval nekje v vzhodnem Egejskem morju in tam zvedel o skritem soteskarskem zakladu. Navdušeno je razlagal, da je otok Samothraki menda slabo turistično razvit, da na njem itak ni prav veliko prebivalcev, vendar da je v strmih in samotnih pobočjih njegovih vzpetin polno sotesk, ki naj bi bile pravi raj za soteskarje. On pa je navdušen soteskar in mu izziv celo leto ni dal miru.

Na severni strani Samothrakij je nekaj prijetnih naselij, otok pa obvladuje gora Saos z najvišnjim vrhom Feggarijem, 1611 m.

Taka je pa južna stran otoka, kjer je popolna divjina z najbolj izzivalnimi soteskami.

Obvezen motiv na prospektih o Samothrakiju: Samostan (cerkvica) Panaghia Krimniotissa

Pred poletjem je Rok domislil kako izpeljati odpravo. Soteskala naj bi predvsem on in njegov soteskarski kolega Luka. Kot pomembna podpora bi šel zraven še prijatelj (drugi) Rok, ki ima dovoljenje za vožnjo resnih čolnov in bi bil glavni za popoldanski odvoz soteskarjev potem, ko bi se po vrveh spustili do izteka kanjonov v morje na brezpotni obali. Ker pa je za soteskanje potrebna tudi spodobna količina opreme, sva v ekipo bila povabljena tudi jaz in Urša z najinim prostornim novim avtom. Samothraki naj bi raziskovali pet dni, potem pa bi tri mladeniče odpeljala v Istanbul, (drugi) Rok in Luka bi odletela domov, (naš) Rok pa bi pričakal svojo družino, s katero bi nadaljeval še dva tedna normalnih počitnic na turškem morju. Midva, šoferja, pa bi bila prosta, da izpeljeva še kakršno koli dodatno akcijo in nekako naju in opremo prepeljeva nazaj v domovino.
Načrt je bil dovolj 'odštekan', da sva pristala nanj brez velikih pomislekov. Ampak, zapletlo se je še pred odhodom, saj Luka nenadoma ni mogel zraven. Tako smo se midva in dva Roka po dveh dneh vožnje čez Balkan znašli na trajektu iz Alexandropoulisa na Samothraki. Soteskarska odprava je imela enega soteskarja in tri soteskarske amaterje. Največji izzivi po odmaknjenih in zahtevnih kanjonih so odpadli. Vsak po svoje pa  je le prispeval kolikor se je dalo, da je vse skupaj bil lep potep, ki se ga bomo še dolgo prijetno spominjali.
Soteske
Najbolj nore soteske, tiste, v katere nismo šli, so na južnem delu otoka. Že do njihovega začetka je težko priti, saj se je treba do njih po brezpotjih prebiti čez glavni greben. Menda je še najbolje iti za dva dni in nekje nad sotesko prespati. Potem se je treba več ur spuščati ob vrvi po kanjonih, ki se končajo ob morju. Najbolj divji se celo izteče naravnost v morje z več deset metrskim slapom. V morju te mora pa pričakati čoln, saj po kopnem ni poti nazaj v civilizacijo!

Slap Kremastos, ki pada skorajda narovnost v morje z višine 180 metrov.

Kaj takega seveda ni bilo za nas. Na srečo se najdejo tudi preprostejši soteskarski užitki za amaterje, kakršni smo bili večina v naši ekipi. Prvi dan smo spoznavali nezanesljivost razpoložljivih opisov sotesk in oznak na grških poteh po gorah. Začetek soteske Xiropotamos je bil popolnoma drugačen od opisa, vse skupaj pa je bilo tudi bistveno krajše od pričakovanj. Kar je bilo za prvi dan kar v redu.

Priprave
Ni bilo dolgo, je bilo pa nekaj zabavnih mest.

Naša ekipa v akciji

Drugi dan smo izbrali večji izziv. Soteska Vatos je obetala zmerno zahtevnost (večinoma skoki, le en 7 metrski spust ob vrvi, čeprav smo jih na koncu opravili vsaj 5 ali 6), je pa precej dolga, pa tudi dostop do nje ni bil enostaven. Najeli smo celo moped, ki je počakal spodaj, da je na koncu pomagal premagati 300 metrov višinske razlike in nekaj kilometrov ceste do avta na izhodišču. Zjutraj smo uspešno prisopihali po vročini čez greben v sosednjo dolino in se spustili v dolino Vatosa. Na začetku je bilo vode še bolj malo, ampak kmalu smo se oblekli v neoprene in začeli veselo skakati in plavati po tolmunih. Voda ni bila pretirano hladna, okoli 22-23 stopinj, ampak neopren je prišel kar prav. Sledi predhodnikov skorajda ni bilo. Naleteli smo le na eno sidrišče z že precej ubogim svedrovcem. Drugje smo si pri spustih pomagali z drevjem, roglji, enkrat pa smo celo zabili klin. 3 kilometre je kar veliko za sotesko, ampak smo jo navdušeno zmogli in se po štirih urah olajšano prikopali do plaže Vatos, kjer je soteskanja konec.

Bilo je zabavno skakati iz tolmuna v tolmun

Ob slapovih je bilo treba ob vrvi.

Tudi kar tako ob soteski je bilo lepo..

Težko pričakovan konec na plaži Vatos. V gozdičku je divji kamp, odkoder nam je prišla svetovat naga deklica.

V opisu je pisalo, da gremo s plaže Vatos po poti desno in v eni uri pridemo do ceste na plaži Pachia Ammos, kjer nas je čakal moped. Super, smo si mislili, ko smo si malo oddahnili ob morju. Še urica in bo konec. Medtem, ko smo iskali začetek steze, pa se je iz bližnjega gozda pojavila gola ženska in nam skušala nekaj dopovedati. Kot bi Eva prišla iz raja! Radovedno smo se približali in gospa ali gospodična nam je razlagala, kje je pot in opozarjala, da je nekoliko nerodna in da bo trajalo kako uro in pol do dve uri, da pridemo ven. Aha, no, ja, saj smo do sedaj telovadili po brezpotju, bomo pa še to zmogli, saj imamo celo opremo. "Eva" pa je povedala, da v tistem gozdu na divje kampirajo in da se imajo super. Bi verjel, ja!
No, tista pot se je pa res izkazala kot višek dneva. Res smo hodili dve uri. Pa ne hodili, plezali! Najprej je bilo treba nemarno strmo navzgor skoraj brez poti. Potem smo sledili rdečim pikam prečno v vedno bolj strmo skalovje, tako da smo si kmalu nataknili čelade. Čez čas smo si pa še nadeli pasove in se malo varovali z vrvjo, kajti na poti so bile jeklenice, vsi člani ekipe pa niso imeli visokogorskih izkušenj. Ta izstop je bil kar resna preizkušnja. Kasneje smo izvedeli, da po tej poti skorajda nihče ne hodi, kajti na plaži na koncu ceste je čoln-taksi, ki te prepelje po vodi tisti kilometer ali dva.

Čisto resno je bilo treba plezati.
Soteskanja je bilo s tem za naju seniorja konec. Mladinca pa sta se šla še malo se spuščat po kanjonu, ki ima zelo privlačen iztek. Konča se v tolmunu, kamor se rade hodijo kopat mlade deklice.

Soteske Samothrakijo so polne različnih atrakcij.

Feggari
Midva pač ne zdrživa pod nekim hribom, ki se nama ponuja dan za dnem. Najvišji vrh Feggari je sicer visok le 1611 metrov, kar bi bilo v Alpah nekaj stranskega ali zanemarljivega. Ampak v njegova pobočja ni vsekanih cest, ki bi segale više od dobrih sto nadmorskih metrov. Tako je pač treba opraviti skoraj 1500 višinskih metrov gor in dol v enem dnevu, kar za mene in moj sedmi križ, ki ga nosim, ni mačji kašelj. Spet smo najeli moped, tokrat zato, da sta imela soteskarja avto na razpolago za svoje akcije. Pred zoro, še v mraku, sva ga zajahala, Urša me je objela od zadaj in odbrzela sva tako kot pred 44 leti, ko sva se še kot študenta vozila v hribe z mojim takratnim Tomosovim štiribrzincem. Nad krajem Therma sva začela hoditi ob pol sedmih, spet preklinjala slabe grške markacije in neobstoj kažipotov, si pomagala z gps sledjo s spleta, se preplašeno plazila mimo kozjih staj in nervoznih psov, končno pa se vendarle utirila na pravo stezo in začela pridobivati višino. Vdano sem se počasi dvigoval in se tolažil z modro mislijo Tonija, ki je zaslovel to pomlad na balkanskih televizijah. Ko ga je novinarka kot naključnega mimoidočega vprašala, če je imel kaj gripe, je 82 letnik glasno zatrdil, da nikoli ni bil pri zdravniku in da je treba, če hočeš biti zdrav, pač migati 3 ure na dan: »Vježbaj,pizda ti materina!« Ta njegov nasvet si torej ponavljam, kadar gre težko in bi telo raje sedlo kot rinilo naprej.
Po šestih urah vježbanja sva prisopihala na vrh. Imela sva srečo, dan je bil lep, brez oblačka, vročina pa tudi ni bila prehuda. Zadnjih dvesto višinskih metrov je bilo celo nekaj skalovja, nekajkrat se j bilo treba celo prijeti za skalo. Vršni grebeni Samothrakija so prav visokogorsko privlačni. Ko bi bil kakih trideset let mlajši, bi skušal izpeljati kako dolgo grebensko prečenje, morda še s kakim vmesnim bivakom. Ampak, tokrat je bilo še štiri ure sestopa čez glavo dovolj.

Končno sva našla stezo.

Pojavile so se še markacije E6, iste poti, ki poteka skozi Slovenijo.
Spodaj sva hodila skozi lep hrastov gozd.

Višje sva morala skozi nekaj bodečega brinja, ki tam raste namesto ruševja.

Vršni greben je skalnat in razgleden.

Visokogorje Samothrakija

Otoške vozniške spretnosti
Naš Rok nam je pred odhodom na Samothrakiju rezerviral celo hišo v Chori, glavnem kraju otoka. Mestece je zgrajeno v dolinici v notranjosti tako spretno, da se ga od daleč sploh ne vidi. Taka lega je bila nekoč pomembna, ker so po morju radi prišli na obisk gusarji. Domačini jih pa, seveda, niso želeli prevečkrat videti in so se zato skrivali.
Ker je Chora tako stisnjena v dolino, očitno nekoč niso želeli tratiti prostora in so pustili le malo razmika med hišami. Ampak, pustili so ga pa vendarle toliko, da se tudi današnji prebivalci lahko po njej vozijo z avti. Kar pa nikakor ni enostavno. Ob prihodu nas je lastnica vile pričakala spodaj pred mestom. Ko je videla našega širokega in dolgega Forda, me je previdno vprašala: »Are you a good driver?«. Ko sem pritdil, nas je popeljala skozi labirint ozkih uličic, kjer je bil vsak ovinek problem. Sodelovati so morali vsi v avtu in skrbno gledati levo in desno, če bom lahko zvozil Morali smo po levi strani mesteca gor nad njega, pa zgoraj okoli njega in potem po desni strani vratolomno navzdol do priročnega parkirišča pred hišo. Ko pa smo se vozili iz hiše, je bilo treba pa po drugi prav tako strmi in ovinkasti ulici dol. Res adrenalinsko.
Po petih dneh sem se že kar izmojstril v tem vijuganju in je drugi Rok posnel filmček kako je bilo to videti. Na koncu smo se domislili, da bi morali po teh ulicah organizirati dirke v več kategorijah. Najlaže bi bilo z mopedi, potem s kakimi Clioti in podobnimi malimi avti, višek pa bile daljše in bolj nerodne limuzine in kombiji.

Chora

Epilog
Z odpravo smo bili vsi štirje odpravarji zelo zadovoljni. Skupni konec pa se je še malo zapetel. Odpravili smo se proti Istanbulu, da bi tam oddali Roka. Na poti do meje pa je naš Rok slučajno brskal po najinih potnih listih in ugotovil, da je Uršinem potekel rok veljavnosti! Hitro smo morali sprememeniti načrt. Roka sta takoj na Booking.com izbrskala rešitev, preusmerili smo se tik pred mejo nekam desno do hotelčkov v naravnem parku Evros, oddali Uršo v hotelček za eno noč, potem pa nadaljevali brez nje do meje EU. Čakati je bilo treba dobri dve uri, potem voziti še dobri dve uri do hotela v predmestju Istanbula, kjer smo končno trije fantje dobili sobe ob enajstih zvečer. Zjutraj sta Roka šla po svoje, jaz pa sem se peljal nazaj k Urši in novim dogodivšinam naproti.